Ana səhifə Kult |
Aydın Dadaşovun açıq dərsi
Möhsen Məxməlbafın filmləri...
1957-ci ildə Tehranın kasıb məhəllələrinin birində doğulub atası baş götürüb evdən getdikdən sonra anasının və nənəsinin himayəsində qalan, on beş yaşında məktəbi ataraq antişah müxalifətə qoşularaq polis məntəqəsinə hücumda yaxalanaraq azyaşlılığına görə ölüm cəzasından yayınmaqla gəncliyinin dörd ilini həbsxanada keçirən, iyirmi iki yaşında İslam inqilabını qarşılayaraq dostları ilə dini təbliğat təşkilatı yaratsa da, tezliklə siyasətdən uzaqlaşıb yaradıcılığa gələn, ekran sənəti haqqında tam təsəvvürü olmasa da, 1984-cü ildə ssenari müəllifi və rejissor kimi debütünü çəkən Möhsen Məxməlbaf adı "Qurani Kərim"in "Təhrim" surəsinin səkkizinci ayəsindən götürülən "Əsl tövbə" filmində ölüb dəfn mərasimində dirilməklə inqilabçı, sonradan müharibədə şəhid olacaq dindar dostu usta Yəhyanın məsləhəti ilə axirəti düşünən bank məmuru Lütvəli xanın (Fərəcullah Sərəhşur) timsalında dini mövzunu qabardır. Ailə dramı ilə qara komediya və hətta fantastika janrlarının qarışığından ibarət, mövzu xatirələrin lüzumsuz təkrarlandığı iri planların məntiqsiz halda növbələndiyi, bütövlükdə nəzəri müddəalara cavab verməyən bu filmdə haram yolla qazandığı var-dövlətini qarınqulu kürəkəni Cavadla əhlikef oğlu Əkbərə deyil, yaşı ötdüyündən iştirak edə bilmədiyi müharibədə qələbə naminə xərcləyən, qarşılarında günahkar olduğu yoxsullardan halallıq almaq istəyən Lütvəli xanın küçədə uzanıb gedən kanalizasiya arxına düşməklə çirkaba batması şərin real cəzasını şərtləndirir. Ehtiramla adı çəkilən Ayətullah Xomeyninin portretinin ekranda görünməsi, vaxtilə Həzrət Əlinin də önəm verdiyi "Kumel" duasının məsciddəki mollanın dilindən səslənməsi, Lütvəli xanın elə oradaca yaşayan islamçı oğlu Əsgərə qoşulması filmin rəsmi sifarişə uyğunluğunu göstərir.
İlk işilə dini mövzudan uzaqlaşan Möhsen Məxməlbafın ölkənin həbsxanalarındakı siyasiləşmələrdən bəhs edən avtobioqrafik "Baykot" (1985) filmindən sonra lentə aldığı, doğuluş, həyat, ölüm kimi üç novelladan ibarət "Xırdavatçı" (ssenari müəllifi Möhsen Məxməlbaf, Alberto Moravia. 1986) ekran əsərində rejissorun tədricən cilalanan, sadəlövh yozumlu parlaq istedadı daha geniş miqyasda təsdiqlənir.
Birinci novellada şəhər kənarındakı gecəqonduda yaşayıb şikəst uşaqları olan, təcili yardımla xəstəxanaya çatdırılan Haniyənin dünyaya yeni körpə gətirməsinin inəyin balalaması ilə paralel montajı insan amilini diqqət mərkəzində saxlayır. Kasıblıq ucbatından doğulan körpədən xilas olmaq istəyən valideynlərin əlillərin yaşadıqları internat mühitindən dəhşətə gəlmələri xəstə uşaqların silsilə portretləri ilə həllini tapır. Həsir zənbildəki körpəni küçədə, ziyarətgahda və hətta məsciddə namaz qılanların qarşısına qoyan valideynlərin nəticə hasil edə bilməmələri sanki çıxış yolunun qapandığını vurğulayır. Körpəni bulaq başında qoyub qaçan valideynlərin qeyzli adamlar tərəfindən cəzalanmaları kütlə ilə fərdləri qarşılaşdırır. Sonda varlı bir ailənin iri çarhovuzun yanına qoyulan körpənin əlillərin yaşadıqları internat mühitində peyda olması vəziyyətin çıxılmazlığını şərtləndirir.
İkinci novellada əlil arabasına pərçimlənən hərəkətsiz xəstə anasına baxan kişinin küçədəki hay-küylü adamların başlarına su tökməsi, iri təbili döyəcləməklə, şeypur çalmaqla onlara daxili müqavimətini göstərməsi kütlə ilə fərdləri yeni bir mühitdə qarşılaşdırır. Əlil arabasındakı xəstə anasını eyvanda qoyub dükandan ərzaq alıb qayıdan kişini avtomobili ilə vuran sürücünün aradan çıxması, kiminsə onun saatını qolundan açması, təcili yardımdakılar tərəfindən soyulub yola atılması kütlənin amansızlığını göstərir.
Birinci novelladakı valideynlərin küçəyə dağılan ərzağı yığması müxtəlif personajları eyni mühitdə birləşdirdikdən sonra eyvandakı ananın gözünə görünən toy karvanından oğlunun "mən xoşbəxtəm" deyən səsini eşitməsi və evinə qayıdan yaralının güzgüyə baxmaqla zar-zar ağlaması vəziyyətin çıxılmazlığını yenidən təsdiqləyir.
Qoyun cəmdəkləri arasından görünən, şıdırğı alver gedən bazarda həbs olunaraq avtomaşın qəbristanlığında üç təkərli, üstüörtülü motosiklə oturdulan Abbas Zabulinin dəfələrlə gözləri qarşısına gətirdiyi ölümünün sonda reallaşması əvvəlki novellaların müşahidə metoduna yad olan yeni bir iş prinsipini üzə çıxarır. Bütün novellalarda təzahür edən saatın sonda uzaqlaşan avtomaşının arxasında da görünməsi təhtəlşüurun təzahürünə çevrilən sürrealizmi struktura qoşmaqla müəllif eksperementini səciyyələndirir.
İran-İraq müharibəsində ağır yaralanmasına baxmayaraq, evləndikdən sonra yenidən cəbhəyə dönən gənc barədə "Xeyir-dualı kəbin" (1988) filmindən sonra Möhsen Məxməlbafın Vittoriya De Sikanın "Velosiped oğruları"ından ilhamlanaraq öz ssenarisi əsasında islam əxlaqı ruhunda çəkdiyi "Velosipedçi" ekran əsərində (1989) ölüm ayağında olan arvadının müalicə xərcini ödəmək üçün sirkdə çalışan dostunun məsləhəti ilə bir həftə ərzində gecə-gündüz davam edən əzablı velosiped marafonuna qoşulmaqla xəstələrdən, məzlumlardan ibarət azarkeşlərinə ruh verən, onu cəsus zənn edən təhlükəsizlik məmurlarının şübhələrinə, uduşuna pul qoyanların təhrikinə məruz qalan əfqan qaçqını Nazimin vaqeələri təsvir olunur. Əcaib mənəvi mühitli, əyalət miqyaslı bu yarışda qalib çıxması naminə oğlunun onu gedə-gedə yemləməsinə baxmayaraq Nazimin mənzil başına çatıb-çatmayacağının sual altında qalması gələcəyə ümidsizliyi vurğulamaqla mövzu baxımından Sidni Pollakın "Yorğun atları güllələyirlər, deyilmi?" ekran əsərinə yaxınlaşan bu filmin Rimini festivalının baş mükafatına layiq görülməsi müəllifini daha ciddi xarici kinofestivallara səsləyir.
Möhsen Məxməlbafın senzuranın olmadığı Türkiyədə yerli aktyorların iştirakı ilə çəkdiyi, İranda ailə sədaqətsizliyi, haramçılıq kimi ibtidai təfəkkürlə bağlı nadanlıq probleminə toxunan, eşitmə qüsurlu yaşlı qocanın haçansa itirdiyi quşu parkda axtararkən yad kişi ilə gördüyü qadını öldürən ərin məhkəmə qərarı ilə dənizdə batırılmaq yolunu özü seçməsi "Eşq növbəsi" (1990) filminin məzmununu, bu olayın üç müxtəlif versiyasının təkrarlanması isə formasını təqdim edir. "Fəcr" kino festivalında nümayiş olunduqdan sonra ölkəsindəki beş illik qadağadan sonra Kannda göstərilməsi müəllifin sosial mövzulara marağını artırır.
Möhsen Məxməlbafın öz ssenarisi əsasında 1992-cı ildə lentə aldığı, "Bir dəfə kinoda" (Nəsrəddin şah kino ulduzudur) filmi növbəti ekran eksperimenti kimi müəllifin durmadan öyrəndiyi kinonun möcüzələrinin açılışına yönəldi. Mövcud kinoxronikanın ötən əsrin əvvəllərində şah sarayının həyatını əks etdirən sənədli materialların yeni yozuma tabe etdirilməsi xalq teatrı ənənələrindən, mistik tamaşa estetikasından, kinonun texniki imkanlarından yerli-yerində istifadə dramaturji və bədii cəhətdən özünü doğrultmaqla rejissor fantaziyasının genişliyini də təsdiqlədi. İlk kadrda bağda skamyada oturmuş sevgilisi Gülnarın əks olunduğu güzgü daşıyan arabanı çəkib aparan rejissorun zaman-zaman qəzəbə gəlməklə başını belə itirmək təhlükəsi ilə üzləşməsi acı sənətkar aqibətini ustalıqla göstərir.
Ekranda sevgilisini dartıb qalaya çəkərkən rəqiblə də döyüşə girən qəhrəmanın əlindəki kəndirin sürtülməsi ilə Gülnar adlı qızın saraya düşməsi zaman-məkan şərtiliyini cəsarətlə pozur. Beləliklə, kinematoqrafa nifrət edən şahın ekranda görüb vurulduğu Gülnarı zorla sevgilisindən ayıraraq xacənin idarə etdiyi, bütün günü özləri ilə məşğul olan səksən dörd arvadından ibarət hərəmxanasına salması filmin mənsub olduğu komediya janrını nizamlayır. Yeni zövcəsi ilə oturduğu kəcavədə nökərlərin çiynində şahın da gətirildiyi meydanda kiminsə, hətta, ulağı ilə birgə film seyr etməsi komizmi artırır. Nümayiş olunan filmdə qarının əlində tutduğu iynəni uzun-uzadı saplaya bilməməsi, şahın əmri ilə ekrana girən Xacənin belə bu işin öhdəsindən gələ bilməməsi ilə hamının yatması, yuxuluyan nökərlərin kəcavəni əllərindən salmaları, tamaşaçıların dağılışması komizmi psixologizm və absurd elementləri ilə zənginləşdirir.
Tədricən üslub şərtiliyinin geniş vüsət aldığı bu ekran əsərində şah dövrünün zorakılığı təbliğ edən qərbsayağı filmlərindən parçaların ekrana gəlişi arxaizmi sanki pozsa da, növbəti epizodlarda Bəhram Beyzayenin sevgilisi Atefeh uğrunda, onu şagirdlərinin gözü qarşısında döyən qəssab Rəhim ağa ilə mənəvi mübarizəsində müəllim Hikmətinin qalib çıxmasını əks etdirən "Leysan" (1971), Daryuş Mehrcuyinin "İnək" filmlərinə ekskurs balansı ustalıqla tarazlaylr. "İnək" filmində Nəsrəddin şah rolunun ifaçısı İzzətulla Entizaminin aktyorluq imkanından hərtərəfli istifadə səmərəli nəticə verir. Ekranda Cəfərin rejissorluğu ilə "İnək" filmindəki Məşədi Həsənin rolunu məşq edən Nəsrəddin şahın ona müraciət edən əyyanlarına: "Mən qibleyi aləm deyiləm, Məşədi Həsənin inəyiyəm" cavabı kinonun ecazkar gücünü real, dəqiq, inandırıcı detallarla göstərir. Audiovizual sənətin sirli imkanlarının tərənnüm olunduğu filmin finalında hakimiyyətindən, hərəmxanasından, iki yüz övladından vaz keçərək atlanıb saraydan qaçmaqla, güzgü daşıyan arabanı çəkib aparmaqla aktyorluğa qurşanan Nəsrəddin şahın əsarətinə düşdüyü kinonun sehirli mahiyyəti təsdiqlənir.
1992-ci ildə Karlovıy Vara festivalında münsiflərin mükafatını qazandıqdan bir il sonra "Qacarilər sülaləsinin obrazları", "Daş və şüşə" kimi qısametrajlı filmlər üzərində çalışan Möhsen Məxməlbafın "Aktyor" filmində dramatik rollara çəkilmək arzusu ilə yaşayıb məişət komediyalarında oynayanların sənət yanğısından söz açılır.
Möhsen Məxməlbafın öz ssenarisi ilə folklor motivləri əsasında çəkdiyi, təsvir rəngarəngliyilə seçilən neoprimitivizm cərəyanındakı "Gəbə" (1995) filmi müəllifini İran kinosunun dünyada tanınan parlaq simalarından birinə çevirdi. Audioviziual təsvirin dramaturji materialdan daha çox rənglər əsasında qurulduğu bu filmdə ornamental xalça naxışlarının yaranışı əsrarəngiz peyzaj daxilində qarı ilə qocanın çayda üzərindən su axan xalçanı kimin yuyacağı barədə mübahisələrinin şeirlə təqdimatı təəssüratı gücləndirir.
Deyişməklə xalçadakı təsvirləri vəsf edən qoca ilə qarının söhbətinə qarışan milli geyimli qaşqay qızının cavanlıq mücəssəməsi kimi bu iki yaşlı insanın sevgi tarixçəsini çözməsi məhz xalçanı paralel və əks perspektivli naxış məkanı prinsipində həll edir. Beləliklə, qarının gəncliyini təmsil edən qızla, canavar ulaması ilə hadisələrə qoşulan sevgilisinin qocanın oğlan çağını səciyyələndirməsi paralel və əks perspektivli naxış müstəvisində bəyan edilir. Əmisi şəhərdən gəlincə qızının sevgilisinə qovuşmasına mane olan atanın şərin təcəssümünə çevrilməsi, nağıl təhkiyəsini, folklor ziddiyyətini önə çəkir. Güllü pərdələrlə bəzənmiş sinif otağında əminin simasında rəngləri öyrədən müəllimin qırmızı lalələri, kəhrəba, buğda dənələrini tutan əllərinin göy, dəniz sözləri səslənməklə mavi, lacivərd rənglərə boyanaraq Günəş kimi saralması filmin təsvir dilinin kodlarını neoprimitivizm cərəyanında açır.
Köçəri həyatının məğzində duran, elatın yaylağa qalxmasının rəng ahəngi çərçivəsində təqdimatı fonunda şəhərdən qayıdan əminin gəlişi ilə nənənin dünyasını dəyişməsi nağıl modelini bir daha üzə çıxarır. Nənənin dəfn olunduğu otlağın fonunda göyə, sarıya boyanmış bir cüt əlin peyda olması rəng semantikasının struktura qoşulmasını uğurla davam etdirir. Sürünün arasından keçərək qardaşının, eybəcərliyinə görə əzab çəkdiyi arvadı Səkinəyə üz tutan əminin rəngbərəng geyinmiş yeddi uşağa qarışması boyaların ahənginin dinamikasını yaradır. Ailənin simvoluna çevrilən ağac altına toplaşanların fonunda danışılan hekayətdə kimsə doğulanda və ya dünyasını dəyişəndə rəngbərəng lentlərin budaqlara bağlanıldığının bildirilməsi rəng çalarlarını mistik təxəyyüldə də zənginləşdirir.
Hər nəvəsinin, budağının yerini bilən nənənin artıq dünyada olmaması gözlənilən yaddaşsızlıq təhlükəsini üzə çıxarır. Səslənən ağı üzərində toxunan xalçanın naxışları ilə pəncərənin çölündə canlanan çəmənliyin rəngbərəng çiçəklərinin mis qazanlara atılması yeni dəyər qazanan gözəlliyin yaranış prosesinin bədii həllini verir.
Qızın özünün deyil, əmisinin toyu barədə informasiya üzərində rəng silsiləsinə cikkildəşən sərçələrin də əlavə olunması palitra çalarının audiovizuallığını dolğunlaşdırır. Buğdanın rəngi ilə boyanan sərçənin əminin əlində bülbülə çevrilməsi, ulağın naxışlı palanı üzərində rəngbərəng xoruzların peyda olması şərti audiovizuallığın dinamikasını artırır. Əminin yuxusunda gördüyü bulaq başında bülbül kimi cəh-cəh vuran, azəri türkcəsində bayatı söyləyən gözəli axtarıb tapması filmin folklor modelinin irreal istiqamətini nizamlayır.
Çiçəkli çəməndə lalə, nərgiz, qərənfil dəstələri qaynadılan mis qazanlardan əlvan ipliklərin çıxması toxucu hanaları fonunda rəngbərəng yaylıqlarla rəqs edənlərin naxışlara çevrilərək axar su altında bərq vurmaları, canlı-cansız aləmin qovşağını yaratmaqla rejissorun peşəkar üslub cəbbəxanasının zənginliyini nümayiş etdirir.
Toydan sonra köç yaylağa qalxsa da, əminin gənc xanımı ilə qalıb bal ayını keçirəcəyi məkanın allı-güllü ipliklərlə bəzənməsi kadrdaxili rəngarəngliyi artırmaqda davam edir. Hələ də, canavar kimi ulayan sevgilisinə qovuşa bilməyən qızın yenidən atasının diktəsi ilə anasının növbəti uşağ doğmasını, köçün gur çaydan keçməsini gözləməyə vadar edilməsi, üfürülən tuluqların bağlandığı bərələrdə qoyun-quzunun, mal-heyvanın çaydan keçirilməsi fonunda inləyən ananın doğuşa hələ də hazır olmaması nağıl modelinin dramaturji ziddiyyətini yeniləndirir.
Köç çayı keçərkən at belində toyuğun uşağın ovcuna yumurtladığı yumurtanın qıza ötürülməsi təbiətlə insan qovşağının dinamik həllini verir. Qocanın "həyat rəngdir" kəlmələrini, oğlanın qeybdən gələn səsinin təkrarlanması, qızın "sevgi rəngdir" sözlərinə toplaşanların "qadın, kişi, uşaq rəngdir" əlavəsi müəllif mövqeyini bəyan edir. "Mənə uşaq doğmadır"- deyib ağlamsınan qocadan üz döndərən qarının əvəzinə, gənc qızın uzatdığı yumurta həyatın ilkin simvolunu səciyyələndirir. Qızın könlünü almaq istədiyi qocaya ərə getməyə hazır olduğunu bildirdiyi məqamda qarının "Bu da sənə uşaq" deyib çiynində gətirdiyi çəpişin təsvirinin xalçada əksini tapması simvolu yeni kontekstdə təzələyir. Həyat rəngdir deyərək əlindəki rəgbərəng ipliklərlə iri plandakı sifətini qapayan əmi "Ölüm...." dedikdə kadrın qaralması cavabı texnoloji təsvir hesabına yaradır. Qaraltıdan səmaya şığıyan şahin quşundan sonra qırxılaraq yununa bələnən qoçun təsviri maraqlı simvolların sırasını artırır.
Atası, anası və əmisinin gəlini həkimə göstərmək üçün şəhərə getdiklərini deyən qızın göz yaşları içərisində, yana-yana vüsalı uzadan bu səyahətə dözmədiyini söyləməsi, kiçik bacısı Şölənin çəpişlə birgə itməsi nağıl modelini bir daha ortaya atır. Uşaqlara, heyvanlara baxan qızın çəpişlə sıldırım qayadan uçuruma yuvarlanaraq sanki şahinin süzdüyü səmaya uçan bacısını "Şölə" deyib haylaması, qara yumağın digər əlvan rəngli kələfləri sıxışdırması, toxunulan xalçada qara ilmələrin peyda olması həyat-ölüm ziddiyyətini boyalar qarşıdurması hesabına üzə çıxarır. Və şərti audiovizuallıq gərginləşdikcə ölüm-dirim məsələsi kainatın əbədiliyinə qovuşur. Başında daşıdığı boğçadan çıxardığı rəngbərəng kəlağayıları qarlı yamaclara düzməklə canavar kimi ulayan sevgilisinə nişanə qoyan qız hadisəliliyi təsviri zənginləşdirməklə zinətləndirir. İsti nəfəsini şaxtadan donan əllərinə hopduraraq sonuncu rəngli yaylığını qarlı dağ yamacına sərən qızın gözünə görünən qoşa alov yeni simvolik ünsür kimi təsvirə qoşulur. Şölələnən alovun fonunda alaçıqda yerə döşənmiş xalça-palaz arasında yatmış ailənin içərisində tək oyaq qızın həyəcanı tamaşaçıya da sirayət edir.
Daxili monoloqunda ölmüş nənənin şərəfinə toxunulan xalçanın hazır olması ilə atanı sakitləşdirəcəyinə söz vermiş əminin tövsiyyəsilə qaçmağa hazır olduğunu bildirən qızın bu imkandan istifadə etmək iqtidarında olmaması uğurlu saspens yaradır. Canavar kimi ulamaqla daha dözə bilmədiyini göstərən qoca əlindəki çubuqla alma ağacından asılmış bəy-gəlin xalçasını döyəcləyə-döyəcləyə yalvarışları ikiləşən personajları bir müstəviyə gətirir. Quzunun doğuşu məqamından həmən sonra ana qoyunun torpağı eşən ayağı ilə ilmələri sıxan həvənin alqoritminin eyniləşdirilməsi texnoloji prosesin təbiiliyinin arxitekturasını yaradır. Ayağa qalxan quzu ilə birgə dikələn qızın qaçmağa qərar verməsi, sevgilisi ilə atlanaraq rəngli yumaqları qoluna dolayan əminin baxışları altında gözdən itməsi, tüfəngdən açılan güllələrlə anasını yalayan quzunun səksənməsi nağıl sonluğunu yaxınlaşdırır.
Silahlı atanın at belindən yerə atdığı, dəfələrlə açılan mavi bəy-gəlin xalçasının axar suyun altında qalması, üzərindən sarı-qırmızı almaların üzməsi ilə rəng həlli yenidən önə çəkilir. Və qocanın qarısına ona qoşulub qaçmağı təklif etməsi məqamında qızın daxili monoloqunda əslində onu öldürməyən atasının sadəcə canavar ulamasına reaksiya verməməli olan kiçik qızların gözlərinin odunu almaq istədiyinin üzə çıxması nigaran tamaşaçı üçün təsəlliyə çevrilir. Sonrakı qırx il ərzində bülbül səsinin, bulaq şırıltısının eşidilmədiyinin bildirilməsi, reallığı geriyə qaytardıqca ailə xalçasını örtən axar su üzərindəki titrlər əlvan nağıllı bu filmi başa çatdırır. Məhz xalça estetikasının kinoya tətbiqi sayəsində ömürlərini başa vurmaqda olan qoca ilə qarının keçirdikləri həyat yolunun rəng həlli ekranı zənginləşdirir.
"Kinossenari" jurnalının 2000-ci il ilk sayındakı "Sonuncu aslan" məqaləsində Möhsen Məxməlbafın: "Əlli inqilab belə İran mədəniyyətini dəyişə bilməz... Bu amansız mədəniyyətdir: valideynlər övladlarını, hakimiyyət isə əhalisini cəzalandırır."- fikrini xatırlayan kinoşünas Andrey Stepanoviç Plaxovun: "Məxməlbafın bütün filmləri insanın zəifliyini deyil, ləyaqətini, alicənablığını göstərir. İran kinosunun Qərbdə populyarlığının, yüksəlişinin səbəbi məhz budur. Məxməlbafın sonuncu üç filmini məşhur fransız prodüseri Marin Karmitenin maliyyələşdirməsi təsadüfi deyil. Məxməlbaf deyir ki, onlar daim axtardıqları pozitivliyi burada, Şərqdə tapmağa ümid edirlər. Həyatı bər-bəzəkli göstərməyən İran kinosu dözümlülüyü və özünəməxsus dramatizmi ilə gözəldir." (31) qənaəti mübahisəyə yer qoymur.
Dünya kinosunun yüz illiyi ərəfəsində Möhsen Məxməlbafın öz ssenarisi əsasında 1996-cı ildə lentə aldığı "Salam sinema" filmi elana əsasən studiyaya gələn minlərlə insanın kamera qarşısında durmaq, ekranda görünmək istəyi üzərində qurulur. Studiyanın həyətinə hücum çəkən insan kütləsinin qeydə alınaraq seçilməsi və şəxsən Möhsen Məxməlbafın özünün həyata keçirdiyi çəkilişdə iştirakı filmin strukturunu yaratsa da, dəqiq ssenarinin yoxluğu həmən nəzərə çarpır. Studiyaya gələnlərin dünya kinosunun Kir Duqlas, Harrison Ford, Alen Delon, Merlin Monro, Tom Devis, Arnold Şvartsneyger, Pol Neyman kimi ulduzlarını, İran, Hindistan aktyorlarını kamera qarşısında canlandırmaq istəyənlərin portretlər qalereyası ilkinliyi və rejissor yozumunun sadəlövhlüyü ilə diqqəti cəlb edir. Möhsen Məxməlbafın barmağını tuşlayaraq "güllələdiyi" kəslərdən yıxılıb "ölməyi", mahnı oxumağı, gülməyi, ağlamağı tələb etməsi oyun elementi yaratsa da, dramaturji əhəmiyyət kəsb etmir. Yəqin ki, assistentlərin məsləhəti ilə özünü korluğa vurub filmdə taleyini oynamaq istəyən gəncin "sirrinin" Möhsen Məxməlbaf tərəfindən faş edilməsi, çəkiliş qrupunun Zeynal adlı aktyor üzvünün kamera qarşısında ağlamaqda məharət göstərməsi yalnız ayrıca etüd kimi maraqlı görünür və nədənsə: "Bizim artist təbiətinin öz yaradıcı qanunları vardır ki, onlar bütün ölkələrin, zamanların, xalqların insanlarına vacibdir." (35) - kəlmələri ilə insanların aktyor sənətini kütləvi şəkildə öyrənməklə bir-birlərilə daha fəal ünsiyyətə girə biləcəyini vurğulayan K.S.Stanislavskinin səhnədə ağlamağın gülüş doğurması, "əsl sənət gülə-gülə ağlatmaqdır" fikri yada düşür. Filmə çəkilməklə viza alaraq xaricdə yaşayan sevgilisinə qovuşmaq istəyən qız, maddi vəziyyətini düzəltmək naminə oğlanlarını da çəkilişə sövq edən ata, sənətin və ya insanlığın öndə olması barədə qəti qərara gəlməyən rəfiqələrlə rejissorun söhbəti gerçəkliyiт deyil, ani, dəyişkən yaşantı prinsipinin növbələşməsini təqdim edir. Studiyadan çıxıb getsələr də, rejissorun tapşırığı ilə Zeynalın geriyə qaytardığı rəfiqələrin bir epizodda çəkilişi idarə etmələri nəhayət ki, keyfiyyət dəyişkənliyi yarada bilsə də, finalda çəkiliş qrupunun kamera ilə xudafizləşib getməsi lüzumsuz görünür.
1996-cı ildə Münhendə "ən yaxşı sənədli-oyun filmi" mükafatına layiq görülən bu film tezliklə daha mötəbər kinofestivallarda uğurlar qazanacaq Möhsen Məxməlbafın növbəti sənət eksperimentinə çevrilir.
Möhsen Məxməlbafın həyatının iyirmi il əvvəlki hadisəsini əks etdirən avtobioqrafik "Çörək və güldan" (1996) filminin ilk epizodunda səslənən azanın fonunda rejissorun özünü yaşıl qapı arxasında axtaran kəsin onun kiçik məktəbli qızına məktub uzadıb getməsi ekspozisiya yaradır. Hələ şah zamanında inqilabçı Məxməlbafın bıçaqladığı gəncin silahlı polisin iyirmi il sonra filmində çəkilmək istədiyi rejissora hədiyyə kimi yun corablar gətirməsi, yaşıl qapı arxasında itən çarşablı qızcığaza niyyətini söyləməsi, faktın bədii hadisəyə çevrilməsinə təkan versə də, Məxməlbafın vaxtilə "insanlığı xilas etmək istəyən" gəncliyini oynamaq istəyinin üzə çıxması, baş qəhrəmanı oynayacaq keçmiş polisin zahiri əlamətlərinə üsyan edilməsi fabulanı dolaşıq ziddiyyətdə aşkarlayır. Uzun planların növbələşməsi fonunda gedən dialoqlardan əlavə ekranda görünən yazılı titrlərin lal kino estetikasını qoruması məntiqi cəhətdən əsaslandırılmasa da, rejissorun diktəsini qəbul edərək taleyi ilə barışan qəhrəmanın istəmədiyi aktyorun gəncliyini oynamağa razılaşması, Kerq Duqlasdan, Con Forddan, Sofi Lorendən danışan dərzinin tapıb çıxartdığı polis paltarını geyinərək keçmiş yaşantılarına baş vurması zaman həllini paralel müstəvidə təqdim edir. Məşq zamanı qapısını qoruduğu generalın gözəl qızına baxmayıb yalnız silahını qorumaq tapşırığı alan gənc polisin təlimdən sonra sevgi macərasını xatırlaması ilə Məxməlbafın vurduğu bıçaqla gələcək həyatının da təsvirə qoşulması üç zaman parametrini paralelləşdirir.
Üzü görünməyən rejissor Məxməlbafın söhbətində bıçaqlanan polisin gül vermək istədiyi, diqqətini yayındırmaq üçün qardaşına kömək edən qızın onun bacısı olduğunu bildirməsi dolaşıq ziddiyyət yaratmaqla qavrayışı çətinləşdirir. Bacısı qızı Məryəmə filmdə anasının gəncliyini oynamağı həvalə edən rejissor yalnız ümumi və arxa planlarla təsviri və mətni önə keçirməklə şəhərin qədim memarlıq abidələrinin fonunda mühiti açır. Oynayacağı filmdə özü üçün "Bəşəriyyətin anası"nı axtaran gənc Denaunun çarşablı bacısı ilə dialoqu dünyəvi problemlərin utopik həllini önə çəkir. Filmdə polisi tərksilah etməklə götürəcəkləri silahla bank yararaq oğurlayacağı pul ilə Afrikada çiçək əkməyi, kasıblar üçün çörək almağı düşünən Denau özünü utopik qəhrəman kimi hiss edir. O zaman qızın ona həqiqətən vurulduğunu düşünərək, bu günə qədər evlənmədən ona bənzər digərinə xoş gəlmək üçün aktyorluğu seçdiyini bildirməsi dolaşıq ziddiyyəti artırır.
Nəhayət ki, çəkiliş məqamında bıçaqlanacaq polisi yandırmaq məsələsinin düşünülməsi gerçəklik anının açılışına yönəlir və təklifi edən keçmiş polisin "Anam öləndə bir kimsə gəlmədi" deyərək aparılan cənazəyə yardım edərkən gənclik personajının da gülü və saatı divar dibinə qoyub ona qoşulması şərtiliyi artırır. Gənc polisin Günəş şüası altına qoyduğu gül dibçəyini itirməsi və çarşablı qadınların birində tapması əşyaya yeni status verir. Məxməlbafın gəncliyini oynayacaq oğlanın cinayət aləti olan bıçaqdan imtina edərək bəşəriyyətin digər yolla xilası təklifini verməsi tərəddüdü göstərir. Dibçəkdəki gülün üşüməsi faktının önə çəkilməsi zərifliyin qorunması niyyətini vaxtaşırı xatırladır.
Akira Kurosavanın "Rassemon" filminin strukturunu xatırladan filmdə qızın gənc Məxməlbafla əlbir olduğunu bilən yaşlı polisin daxili üsyanı gerçəkliyə qarşı yönəlir. "Həqiqət anı"nda dünyası dağılan yaşlı polisin həyatının iyirmi ilinin oğurlanması, daxili üsyanı ümumi hadisəsiz planlar üzərində işıqlandırılan məscid, bina, peyzaj, aylı gecənin verilməsi filmi radioteatra çevirir. Növbəti məşqdə şərti qızın polis tərəfindən güllələnməsi daxili üsyanın audiovizual həllini verir. Filmin son kadrında növbəti dəfə "saat neçədir?" sualı verildikdə gül dibçəyi ilə çörəyin ekrana gəlməsi bəşəriyyətin yalnız qidaya, ərzağa və nəvazişə ehtiyacı olduğunu vurğulayır.
"Çörək və güldan" filmini senzuradan qorumaq üçün 1996-cı ildə evini sataraq bankın borcunu qaytaran Möhsen Məxməlbafın həmin ildə ərsəyə gətirdiyi "Günahsızlıq məqamı" ekran əsəri isə sənədli mühitin tətbiqi ilə yadda qaldı.
Möhsen Məxməlbafın öz ssenarisi üzrə 1998-ci ildə çəkdiyi, Fransa, İran, Tacikistanın birgə istehsalı olan "Sakitlik" filmində atası Düşənbədən Rusiyaya qazanc ardınca gedən Xurşud adlı asiyalılara bənzəməyən kor oğlanın anasını və özünü dolandırmaq, kirayələdikləri evin pulunu ödəmək naminə müharibədə oğlunu itirən acıqlı sahibkarın emalatxanasında musiqi alətlərini kökləməklə məşğul olması parlaq simvollarla təqdim oluna bilir. Dünya işığına həsrət qalsa da, səs duyumunun gücü ilə arının gül-çiçəkdən və yaxud çirkabdan şirə çəkdiyini vızıltısının ahəngindən bilən Xurşudun bazardakı qızlar arasından birisinin səsinə aldanmaqla aldığı boyat təndir çörəyini gilasla yeməsi səsin aldadıcı xislətini də üzə çıxarır. Qoca sahibkarın himayəsindəki, qulaqlarına qoşa gilas asan, Xurşud tarı, rübabı kökləyərkən rəqsindən qalmayan Səadət adlı qızcığazın görməyən dostunun xırda güzgüdəki təsvirini nəfəsini hopdurmaqla barmağının ucu ilə yaratması ünsiyyətin obrazını qabardır. Xurşudun kasıbçılıqdan təngə gələn anasının üz tutduğu göldə rastlaşdığı, balığın azaldığından, təqaüdünün azlığından öz dilində gileylənən rus kişinin bir kimsəsinin olmadığı vətəninə gedə bilməməsini də dilə gətirməsi mühitin sosial mənzərəsinə işarə vurur.
Yeganə ziddiyyəti avtobusda tar çalan çoban papaqlı, qırmızı köynəkli türkmənin musiqisinin tilsiminə düşən Xurşudun daim işə gecikməsi səbəbindən müharibədə oğlunu itirən acıqlı sahibkarla qarşılaşdırılması əsas ziddiyyəti yaratsa da, korluğuna baxmayaraq, gözəllikləri duya bilən oğlanın daxili dünyasını səciyyələndirən səsin önə keçməsi hadisələri mücərrədləşdirir. Kökdən düşmüş musiqi alətlərinin azyaşlı ifaçılarının dirijorunun sahibkar qocadan şikayətlənməsi əks mövzuya işləsə də, palçığa yıxılan Xurşudun əlindən düşən rübabın yağış damlaları altında səslənməsi maraqlı tapıntıya çevrilir. Nəğməsində canavar səsi çıxarmaqla itləri qızışdırıb qoyunları ürküdən çoban papaqlı, qırmızı köynəkli türkmənin iki dostu ilə pulsuz, kasıb kirayənişinlərini qovmaq istəyən ev sahibini musiqiləri ilə sakitləşdirmələri, Xurşudun dirijorluğu ilə düzəltdikləri qazanları döyəcləyən misgərlərin ritmik ahəngdə birləşmələri ilə bitən bu filmdə forma məzmunu kölgədə qoyur.
Möhsen Məxməlbafın öz ssenarisi üzrə 2001-ci ildə çəkdiyi, elə həmin il Kann festivalında münsiflərin xüsusi mükafatına layiq görülən, Əfqanıstan ərazisindəki çoxillik müharibələrin fəsadlarını, daha dəqiq desək vaxtilə ruslara qarşı mübarizədə Qərbin yaratdığı taliban hərakatından doğan qadın probleminə diqqət çəkən "Qəndahar" filminin daim yeniləşən hadisələri hər beş dəqiqədən bir insan həyatına son qoyulduğu vurğulanan bir məkanda cərəyan edir.
Kanadada təhsil almış jurnalist Nəfəsin (Nilufər Pazira) hələ uşaq ikən yaşamağın mümkün olmadığı ölkəsindən qaçarkən atasının xoruz döyüşdürənlərə başı qarışdığı məqamda tapdığı gəlinciyin partlamasından bir ayağını itirərək yaralarından qan axmaqla Əfqanıstanın simvoluna çevrilən bacısını axtarması bir ölkənin xilas yolunun tapılmasına cəhdin bədii modelini yaradır. Atası dünyasını dəyişdikdən sonra ölkəsində tənha qalan şikəst bacısının, Günəş tutulması zamanı intihar edəcəyini bildirdiyi, iki ay gecikən məktubunu almaqla digər qonşu ölkələrə cəhdlərdən sonra İran ərazisindən Nəfəsin Qəndəhara üz tutması əsas hadisəni yaradır. Belə ki, bacısının xilasını həyat məqsədinə çevirən Nəfəsin üç gündən sonrakı Günəş tutulması zanmanı intihar edəcək qızın xilası naminə həyatını təhlükəyə atması zaman parametri ilə gərginləşdirilir.
Bir bölük ailəsi ilə qaçqın kimi İranda yaşadıqdan sonra doğma yurda qayıtması barədə birisinin arvadı kimi Qəndəhara üz tutan Nəfəsin xırda qız uşaqları ilə birgə üz-gözünü Günəşin belə qarşısına sədd çəkən tor pərdəli qara çarşaba bürüməyə vadar olması məhrumiyyətli həyatın başlanmasından xəbər verir. Rastlaşdıqları talibanın bıçaq çəkməklə əlində olanları aldığı məqamda belə ailəsini qorumaq naminə durmadan şükranlıq edən ailə başçısının İrana qayıtmaq niyyəti müşayiətçini yeniləşdirir və daxili monoloqlarını maqnitafona yazması dramatizmi artırır. Növbəti epizodda din dərsi keçən çoxsaylı uşaqlar arasından qovulmaqla gündəlik yeməyini də itirən Naak adlı oğlana əlli dollar verməklə yoluna davam edən Nəfəsin xilaskarlıq missiyası daim maneələrlə rastlaşmaqla tamaşaçını gərginlikdə saxlayır. Səhradakı qadın skiletinin barmağındakı üzüyünü belə çıxararaq Nəfəsə satmaq istəyən Naak ehtiyacın yaratdığı rəzalətin mənzərəsini göstərə bilir. Və nə yaxşı ki, müəllif müşkülləri iniltilərlə deyil, acı gülüş doğuran rişxəndlə, kinayə ilə təqdim etməklə sənət səviyyəsini yüksəldir. Özünün tarixçəsi ilə dramaturji funksiyasını yerinə yetirən Naakın yol üstündəki quyudan su içməklə halı xarablaşan Nəfəsi çatdırdığı kasıb xəstəxanadakı qara dərili Həkimin xəstənin ingiliscə danışmasının heyrətləndirməsi uğurlu dramaturji maneə yaradır. Nəfəsin ulu tanrının axtarışı naminə vaxtilə ruslara qarşı, həm də, puştun-tacik döyüşlərində vuruşmuş, aclıqdan əzab çəkən əfqanlara tibbi yardım göstərməyə vadar olmuş, pərdə arxasında oturub ağızlarını, gözlərini yarıqdan göstərən xəstə qadınlara xidmət göstərən amerikalı həkimin timsalında növbəti müşayiətçisi ilə rastlaşması mühitin təqdimatını dolğunlaşdırır.
"Qırmızı xaç" cəmiyyətinin şikəstlərə protez ayaqlar paylaması, minaya düşməklə ayaqlarını itirmiş arvadına ölçüsünə uyğun deyil, daha zərif protez seçərək özü ilə gətirdiyi gəlinlik libasından, ayaqqabılarından da istifadə etməklə rəqs edən əfqan kişisi məhrumiyyətin acı mənzərəsini ürək ağrıdan komik boyalarla yarada bilir. Qılıncın, "Kalaşnikov avtomatı"nın meydan suladığı bu mühitdə şikəst insanların havadan atılan protezlərə hücüm çəkməsi isə yuxuya bənzər sürrealist mənzərə yaratmaqla problemin vizual həllini zənginləşdirir. Dərinləşən mizan həllində kəsik qolunu yola tutaraq həkimin idarə etdiyi arabanı saxlayıb guya dünyasını dəyişən anası üçün aldığı protezləri satmaq istəyən kişinin Nəfəsi Qəndəhara çatdırmağa razı salınması sonuncu müşayiətçini struktura qoşur. Və Mikelanjelo Antonioninin "Peşəsi repartyor" filmində olduğu kimi mühitin irreallığının, məkan həllinin obrazlaşmasına rəvac verir.
Beləliklə də, hadisələrin cərəyan etdiyi horizontal reallığın metaforluğu personajlararası münasibətlərin qabardılmasına şərait yaradır. Nəfəslə sonuncu müşayiətçisinin səhrada rastlaşdıqları, mənbəyi görünən musiqi, qadın xoru hesabına vəba dövründə şənlik təəssüratı yaradan, yalnız zənənlərdən ibərət toy karvanının əlvan libasları kinoda təsvir rəngarəngliyinin ustadı sayılan Möhsen Məxməlbafın peşəkar üslubunun təntənəsinə şərait yaradır.
Finalda Nəfəsin talibanlar tərəfindən tutularaq həbs edilməsi, taleyi naməlum qalan bacının timsalında ölkənin də vəziyyətinin çıxılmazlığını göstərir. Beləliklə, Nəfəsin Əfqanıstanın cənubundakı Qəndahara qədər gəldiyi yolda gördükləri, filmin əsasını qurur və xüsusən "Qızıl xaç" cəmiyyətinin yaratdığı əlillər düşərgəsinə təyyarədən paraşütlə atılan süni ayaqlar repressiyalara qarşı çıxan əsas ideyaya yönələn acı gülüşü dəhşətli reallıqdan doğan fəlsəfi absurdun obrazlı həllinə çevirir. Doğma yurdu tərk etmək məcburiyyətində qalanların işığı, suyu belə olmayan sərhəd kəndinə yığışmaları, adi insani məişətdən belə məhrum olmaları realist, parlaq boyalarla zəngin sənədli kadrlarda əks olunur.
Möhsen Məxməlbafın öz ssenarisi üzrə 2005-ci ildə, məskunlaşdığı Düşənbədə yerli aktyorların iştirakı ilə ən az maliyyə məsrəfi ilə çəkdiyi, İran, Tacikistan və Fransanın birgə istehsalı olan "Seks və fəlsəfə" filmində qırx yaşı tamamlanan rəqs müəllimi Conun (Dəliyar Nəzərov) öz ad günündə bütöv ömrünün hesabatını verməsi əsas hadisəni, onun məşhur Əfqan müğənnisi Əhməd Zahirin səsi altında akkardionda çalıb-oxuyan yaşlı kor kişi ilə xanımını ön şüşəsinin altında qırx şam yandırdığı avtomaşınına götürməsi musiqili dramaturgiyanı gündəmə gətirir. Davam edən musiqi xəttində Ələkbər Tağıyevin "Atacaqdınsa məni, sevdin bəs nə üçün?", Əli Səmiminin "Ayrılıq" kimi doğma mahnıların da səslənməsi məmnunluq doğurur. Rəqqasə qızlarla məşq edən Conun mətnindən onun dörd sevgilisi ilə münasibətlərinin ekrana gətiriləcəyinin bəlli olması filmin musiqili dramaturgiyasını davam etdirir. İlk epizodda naməlum peşəli Fərzanə ilə şərab keyfinə baxan Conun sərgüzəştləri sanki adındakı seks və fəlsəfə sözlərini doğrultmayan filmin qadağalara qarşı üsyanını həmən səciyyələndirir.
Terror təhlükəsinə görə boş uçan təyyarənin yeganə sərnişini olan Conun soyuqqanlı stüardessa (Məryəm) ilə fəlsəfi fikirlərində həyatının xoşbəxt anlarını saniyə ölçənlə qeyd etməsi, qırx il ərzində qırx saat xoşbəxt yaşamadığını, yaranışından çiçəkdən-çiçəyə qonmaqla uçan kəpənəklərin belə ondan bəxtiyar olmasını dilə gətirməsi sevginin yalnız seksdən ibarət olmadığını vurğulayır.
Conun növbəti sevgilisinin qarın ağrısı ilə müraciət etdiyi həkim Təhminənin kəndli qızın sağdığı inəyin südündə çimizdirilməsi və onunla qoşa gəzməsi Leninin əksi olan tablolarında olduğu antikvar mağazasında almaq istədiyi saniyə ölçənlərin Tolstoyun nəvəsinə, Çexova, Stalinin oğluna mənsubluğunun vurğulanması dağılmış sovet məkanının estetikasına kinayə ilə posmodernizmin təzahürünə çevrilir. Filmin finalında növbəti sevgilinin əlaqədə olduğu, qəhrəmanımız Condan əlavə Səfər, Lütfü, Nik də daxil olmaqla dörd kişini başına yığması ilə yaranan ziddiyyət iddialı qadın hüquqsuzluğunun təzahürünə çevrilir. Bütövlükdə bu filmdə vətəndən uzaqda yaşamağa məcbur olan Möhsen Məxməlbafın tənhalıq çalarları hər epizodda üzə çıxır. Açıq-saçıq səhnələr olmasa da, gah rusca gedən mətn, sevgi şeirləri, gah da ki, şirin fars ləhcəsi nəzərdən qaçmasa da, intellekt üçün deyil, ruh üçün nəzərdə tutulan bu film fani dünyada ciddi nə varsa hamısının boşluğunu önə çəkir.
Möhsen Məxməlbafın öz ssenarisi üzrə 2006-cı ildə çəkdiyi "Qarışqaların harayı" filmində Hindistan səyahətinə çıxan iranlı gənc ər-arvadın rastlaşdıqları hadisələr dünyanın fəlsəfi dərkinə xidmət edir. Kommunist təfəkkürlü Çakrollaxinin (Maxmud Çakrollaxi) və imanlı xanım Çadın (Mahnou Şadtsi) qatarda rastlaşdıqları Hindistanda həyatın mənasını axtarmağı səfehlik sayan, "Əgər Allaha inanırsansa o var, inanmırsansa o yoxdur" qənaətli jurnalistin təklifi, baxışları ilə qatarı saxlayan qoca ilə görüşmələri sosial mühitin mənzərəsini yaradır. Bir sürü səfil, ac insan tərəfindən qatarı durdurmağın bəlkə də baxışla yox, sürücünün rəhmi sayəsində qocanın bu əzablı işdən can qurtarmaq istəyi reallığın mif üzərində qələbəsindən xəbər verir. Mükəmməl insan axtarışına çıxan ər və arvadın mindiyi taksi sürücüsünün salona girmiş milçəyi geriyə qaytarmaq naminə sərnişinləri yarı yolda, çöl-biyabanda düşürməsi mühitin yeni tapmacasını üzə çıxarır. Qum qasırğasına müqavimətlə gedən qadının ayaqları altında qarışqaların qalmaması üçün Allaha yalvarması filmin adı ilə bağlı yeganə məqama çevrilir.
Qadın dünyaya uşaq gətirmək istəsə də, sosial çətinlikləri düşünməklə bu işdən vaz keçən ərin oteldən qaçaraq küçədə rastlaşdığı, soyundurub yazı masası kimi istifadə etməklə var yoxunu verdiyi fahişə məhkumluğun simvoluna çevrilir. Hər addımda rast gələn ac-yalavac insanlar, küçələrdə dünyasını dəyişənlər və müqəddəs Qanqdakı məxsusi qayıqlarda yandırılaraq külü suya qatılanlar insanın heçliyini vurğulamaqla islam dəyərlərinin üzərinə kölgə salmaya bilmir. Həqiqət axtarışı ilə bura gələn almanın cəsədlərin yandırılması texnologiyasını danışarkən odunu az olan kasıbın tam külə çevrilməməsini vurğulaması sosial münasibəti dərinləşdirir. Nəhayət ki, ər və arvadın rast gəldikləri mükəmməl insanın soğan suyu ilə yazdığı kağızı yandırmaqla "Uzun sürən səyahətdən qayıdıb baxdığım bir damlada dünyanın əksini gördüm" fikri aləmi dərk etmək üçün yola çıxmağa ehtiyac olmadığını təsdiqləyir. Ues Andersonun 2007-ci ildə çəkdiyi "Darjelenqə gedən qatar" filminin tam əksi olaraq "Qarışqaların harayı" dünyanın fəlsəfi dərkinə xidmət edir.
Otuz hekayə, iki povest, bir roman, on pyes, çoxsaylı filmlər müəllifi Möhsen Məxməlbaf dünya miqyasındakı festivallarda ən çox mükafat qazanan lider sənətkarlar siyahısına düşdü. Ötən əsrin 60-cı illərindən başlayaraq kinoda təsvirin əsasında duran Stenli Kubrikin "Mexaniki portağal", Sem Pekinpin "Külək itlər", Roman Polonskinin "Maqbet" filmlərində olduğu kimi vizual metafora yarada bilən rəng faktorundan dramaturji istifadə Möhsen Məxməlbaf yaradıcılığında da müstəsna əhəmiyyət daşıdı. İlk nümunələrində xalq obrazları üzərində qurulan Fellininin neorealizmini xatırlatsa da, tədricən nəzəri status qazanan Məxməlbaf kinosu İran "Yeni dalğa"sının min bir gecə nağılları kimi silsiləsinə çevrildi. Müsahibələrində, çıxışlarında Mövlanə Cəmaləddin Ruminin "Allahın əlindən düşüb çiliklənən güzgünün parçalarında həqiqəti görən insanlar" barədə söz açan Möhsen Məxməlbaf əslində sufi şairin tamlığın, bütövlüyün yalnız bir adı da həqiqət olan Tanrının özünə məlumluğunu təsdiqləyir. Yəqin ki, rejissorlar tapdıqları güzgü parçalarını bir-birilərinə və bütün dünyaya ötürənlərdir ki, onların arasında da İran sənətkarlarının və o cümlədən, Möhsen Məxməlbafın seçilməsi bu insanların tanrıya yaxınlıqlarının göstəricisidir.
Tarix
2014.04.23 / 08:48
|
Müəllif
Aydın Dadaşov
|